W Urzędzie Gminy w Buczku działa punkt konsultacyjny rządowego programu Czyste Powietrze
W Urzędzie Gminy w Buczku działa punkt konsultacyjny rządowego programu Czyste Powietrze. Punkt jest czynny od 1 października 2021 od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-15.00. Informacje o programie można uzyskać ww. wyznaczonych godzinach pod numerem telefonu: 43 6774497.
Zakres działania punktu:
– udzielanie informacji o Programie osobom zainteresowanym złożeniem wniosku o dofinansowanie,
– wsparcie w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie,
– pomoc przy rozliczeniu przyznanego dofinansowania.
Beneficjentami Programu „Czyste Powietrze” mogą zostać osoby spełniające poniższe Założenia:
Osoba fizyczna, która:
- jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego
lub
- wydzielonego w takim domu lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą
- ma roczne zarobki (dochód roczny) do 100 000 zł
– wtedy możesz starać się o podstawowe dofinansowanie
lub
- ma miesięczne łączne zarobki jej i osób z nią mieszkających i wzajemnie utrzymujących się, które w przeliczeniu na osobę (przeciętny dochód na osobę w gospodarstwie domowym) nie przekraczają:
- 1564 zł – jeżeli mieszkasz z kimś
- 2189 zł – jeżeli mieszkasz sam.
Dodatkowo, jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą – Twój przychód nie może być większy niż 30 minimalnych wynagrodzeń za pracę.
– wtedy możesz starać się o podwyższone dofinansowanie
Wsparcie finansowe można otrzymać na:
- źródło ciepła – wymianę, zakup, montaż (z wyjątkiem kotłów na ekogorszek, które były objęte dofinansowaniem do 31.12.2021)
- instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
- wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła,
- mikroinstalację fotowoltaiczną,
- ocieplenie przegród budowlanych,
- stolarkę drzwiową i okienną,
- dokumentację (audyt energetyczny, dokumentacja projektowa).
Wsparcie finansowe można otrzymać na projekty zakończone, w trakcie realizacji lub jeszcze nierozpoczęte. Warto pamiętać, że rozliczeniu podlegać będą koszty poniesione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, ale też nie wcześniej niż 15.05.2020 r.
Terminy:
- Realizacja programu lata 2018-2029 r.
- Podpisywanie umów do 31.12.2027 r.
- Środki wydatkowane będą przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW) do 30.09.2029 r.
Rozpoczęcie przedsięwzięcia rozumiane jest, jako poniesienie pierwszego kosztu kwalifikowanego (data wystawienia pierwszej faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i może nastąpić nie wcześniej niż sześć miesięcy przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie. Koszty poniesione wcześniej, a także przed datą wskazaną w ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie uznawane są za niekwalifikowane.
Jeśli nie zdecydujesz się na samodzielne złożenie wniosku – wyznaczony pracownik pomoże Ci wypełnić oraz złożyć wniosek w Urzędzie gminy w Buczku.
Pomoc pracownika urzędu ma na celu usprawnienie procesu weryfikacji wniosku w WFOŚiGW, ale nie decyduje o przyznaniu dofinansowania. WFOŚiGW dokonuje pełnej oceny wniosku zgodnie z kryteriami dostępu i kryteriami jakościowymi dopuszczającymi i na podstawie tej oceny dokonuje kwalifikacji do przyznania pomocy.
Możesz zostać poproszony o uzupełnienie wniosku
Jeżeli po weryfikacji wniosku WFOŚiGW zidentyfikuje braki, zwraca się on wówczas z prośbą do wnioskodawcy o uzupełnienie wniosku o dofinansowanie.
Zanim zadzwonisz i umówisz się na spotkanie, przygotuj koniecznie:
- numer Księgi Wieczystej nieruchomości, na której planujesz inwestycję i pozyskanie dofinansowania; w szczególnych przypadkach braku właściciela lub braku ujawnienia w KW zmiany – przygotuj akt notarialny / akt zgonu / akt małżeństwa – w przypadku nieaktualnego wpisu nazwiska w KW / odpis postępowania spadkowego / etc. – dla wykazania tytułu prawnego do nieruchomości,
- numer PESEL właściciela nieruchomości (wnioskodawcy) i/lub numer NIP (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej),
- numer rachunku bankowego do wypłaty dofinansowania (tylko polskie rachunki prowadzone w zł.),
- rok wydania pozwolenia na budowę budynku lub zgłoszenia użytkowania budynku,
- powierzchnię całkowitą budynku,
- faktury na wydatki poniesione (ustalenie daty rozpoczęcia inwestycji)
- ostatni formularz PIT
- Wraz z wnioskodawcą, wniosek w sekcji „Oświadczenia” przewiduje potwierdzenie własnoręcznym podpisem wyrażenie zgody na realizację przedsięwzięcia w Programie „Czyste Powietrze” przez wszystkich współwłaścicieli oraz zgody współmałżonka wnioskodawcy o wyrażeniu zgody na zaciągnięcie zobowiązań wynikających z umowy dotacji. Te osoby muszą pojawić się wraz z wnioskodawcą osobiście na etapie podpisywania gotowego wniosku o dofinansowanie.
KONTAKT
Informacje na temat Programu Czyste powietrze można uzyskać:
Punkt konsultacyjno-informacyjny – Urząd Gminy w Buczku, ul. Główna 20, 98-113 Buczek od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00- 15.00 lub w wyznaczonych godzinach, pod nr tel. 436774479
WFOŚiGW w Łodzi, ul. Dubois 118, 93-465 Łódź
www.wfosigw.lodz.pl/kontakt, doradztwo@wfosigw.lodz.pl
Infolinie dla osób fizycznych w zakresie zasad udzielania dofinansowania
- Infolinia ogólnopolska – 22 340 40 80
- Infolinia PPCP w Łodzi – 42 66 34 106